Taktyka odchudzania

Odchudzanie to bardzo specyficzny proces, do którego Twój organizm musi się dopasować. W początkowej fazie stosowania ograniczeń dietetycznych masa ciała szybko się obniża w wyniku utraty nie tylko tkanki tłuszczowej, ale także wody. Później część wody wraca i przez to spadek wagi staje się wolniejszy. Wiele osób w takim momencie poddaje się, uważając stosowaną dietę za nieskuteczną. Jeżeli jednak chcesz osiągnąć zaplanowany rezultat musisz uzbroić się w cierpliwość.

PRAWIDŁOWY PRZEBIEG ODCHUDZANIA

I. Waga lekko spada:

przy ograniczeniu ilości pożywienia przewód pokarmowy oczyszcza się, co natychmiast odczuwalne jest w postaci znacznego spadku masy ciała (z reguły o 2-4 kg).

II. Waga stoi w miejscu:

organizm dostosowuje swój metabolizm do mniejszej ilości kalorii, przestawia się na tryb oszczędny. Towarzyszy temu niepohamowane uczucie głodu.

III. Waga spada:

organizm zaczyna wykorzystywać pierwsze podstawowe źródło zapasowej energii glikogen (cukier zmagazynowany w wątrobie i mięśniach), wraz z nim następuje utrata wody z organizmu. Spalenie 1 kg glikogenu wiąże się z utratą od 3 do 5 litrów wody.

IV. Waga stoi w miejscu:

organizm przestawia się na oszczędniejsze wykorzystanie dostarczanej mu energii. Obniża swój poziom zapotrzebowania energetycznego i zaczyna wreszcie korzystać z rezerw tłuszczowych. Jednocześnie organizm ponownie ulega nawodnieniu.

V. Waga powoli sie obniża:

organizm zaakceptował kryzysową sytuację i czerpie zapasy z magazynu, czyli tkanki tłuszczowej. W trakcie odchudzania, tak naprawdę chudną jedynie komórki tłuszczowe - nie zmniejsza się ich ilość, a jedynie wielkość i masa. Proces ten jest powolny, ponieważ organizm nie wie jak długo taki stan będzie miał miejsce i chce by zapasów starczyło na jak najdłuższy okres czasu.

VI. Waga stoi w miejscu:

Organizm przyzwyczaja się do nowej wagi i akceptuje uszczuplone zapasy tłuszczu. Następuje ponowne spowolnienie tempa przemiany materii w związku z dalsza niską podażą energii z diety i niższą masą ciała.

VII. Waga powoli spada:

organizm ponownie sięga po zapasy zmagazynowane w tkance tłuszczowej. Cykl (patrz pkt. IV, V, VI) powtarza się i powinien być utrzymywany do osiągnięcia należnej masy ciała.

VIII. Waga stabilizuje się

Pamiętaj! - Jeżeli zbyt rygorystycznie będziesz prowadzić swoje odchudzanie, a na dodatek będzie ono trwać zbyt długo, to możesz doprowadzić do niemal całkowitego wyczerpania zapasów tłuszczu i Twój organizm zacznie trawić tkanki organizmu, w tym białka mięśni. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne, ponieważ wiąże się z utratą zdrowia i w prostej linii prowadzi do anoreksji.

Partie ciała, które chudną w poszczególnych etapach (w kolejności od góry do dołu):

Taktyka odchudzania

EFEKT JO-JO

Stosowanie diety niskokalorycznej powoduje obniżenie tempa podstawowej przemiany materii. W momencie, gdy człowiek kończy się odchudzać, zaczyna z reguły jeść tak jak jadł przedtem (w myśl reguły, że nie można przecież całe życie się odchudzać), zaczyna tyć i dochodzi do swej poprzedniej wagi albo nawet często ją przekracza. Jest to tak zwany efekt jo-jo.

Jednym ze sposobów uniknięcia takiej sytuacji jest powolny powrót do diety o wyższej wartości energetycznej poprzez stopniowe, cotygodniowe zwiększanie wartości kalorycznej posiłków do osiągnięcia wartości zalecanej, zgodnej z normami. Teoretycznie okres powrotu do normalnej diety powinien trwać tak długo, co samo odchudzanie. Normalne w tym czasie są też niewielkie wahania wagi rzędu około 3 kg w gorę a następnie nieco w dół. Jest to jednak proces naturalny i nie powinno się wtedy z powrotem wracać do diety odchudzającej.

Drugim ważnym elementem jest aktywność fizyczna, zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu Programu. Podstawowa zaleta regularnych ćwiczeń fizycznych jest znaczne zwiększenie wydatków energetycznych, czemu towarzyszy efektywny wzrost tempa metabolizmu. Wyniki wielu badań wskazują, że niezbyt intensywne ćwiczenia stosowane w trakcie diety odchudzającej pomagają utrzymać stały poziom spalania tłuszczu, zarówno podczas odchudzania, jak i po jego zaskoczeniu. Dzięki temu także zapobiegają powstawaniu efektu jo-jo.

CHCESZ UTRZYMAĆ WAGĘ?

Doświadczenia wskazują, że najlepszym sposobem, na to aby nie tylko schudnąć, ale również utrzymać osiągniętą wagę, jest odchudzanie w tempie około 1 kg na tydzień. Osoby ze skłonnością do nadwagi powinny wystrzegać się tzw. diet ekspresowych, które z reguły robią więcej złego niż dobrego.